Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Soof - WaarBenJij.nu Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Soof - WaarBenJij.nu

Bangkok naar Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Soof

16 November 2015 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal,

Goed, we zaten dus in het vliegtuig naar Thailand. Was allemaal wel te doen, krap 6 uurtjes. Eenmaal aangekomen mochten wij een van de voordelen van reizen met kinderen meemaken. Waar enorme rijen stonden om door de paspoortcontrole te komen, werden wij naar een speciale counter gedirigeerd en konden wij onder begeleiding van lachende medewerkers in 2 minuten door de controle glippen. Tassen kwamen ook al op de band, dus dat ging allemaal gesmeerd. Taxi is ook allemaal geregeld op de luchthaven, gewoon een ticket vragen en er wordt er een toegewezen. Uiteraard probeerde de chauffeur ons een oor aan te naaien, door voor te stellen zonder meter te rijden. Nou is een extra oor handig, zeker omdat ik (Mark) regelmatig te horen krijg dat ik niet luister maar we hebben het maar niet gedaan.

Hotel zat in een zijstraat van Sukhumvit road. Hele bekend hoofdweg met veel stalletjes met handel en eten en veel barretjes. Gezellige boel. Na het inchecken en alle zooi op de kamer dumpen, overigens een schitterende kamer van ca. 80m2, zijn we bij zo'n stalletje gaan eten. De eerste Pad Thai ging er goed in, ook bij de kindjes. Klein rondje gelopen en daarna lichten uit!

We zijn al een aantal keren in Bangkok geweest maar nog nooit naar Chinatown en Kao San Road. de bekende backpackers straat (en oa Ramputri Road). In Chinatown zitten heel veel winkeltjes en die fungeren als groothandel voor de detailhandel. Dus alle zooi die je her en der kan kopen in Bangkok kan je daar in grote aantallen kopen. Sophia zag een paar leuke schoentjes voor Leyla, prima maar dan wel per 12 paar.... Zo leuk waren die schoentjes eigenlijk niet. Bij Kao San Road (en omliggende straatjes) hebben we een beetje rondgekeken en een lekkere foot massage genomen, Yasmin lag toch te slapen. Op Ramputri Road gegeten en een fijne scene gehad met de kinderen (moe en niet willen eten) en daarna met de tuktuk naar het hotel.

Volgende dag zouden wij eind van de middag een vlucht hebben naar Phitsanulok. Dus die ochtend niet zo heel veel gedaan. Terminal 21 bezocht, nieuw winkelcentrum. Op tijd richting luchthaven voor de kortste vlucht die we ooit hebben meegemaakt. We stegen op, we bestellen een nasi rames speciaal voor de kinderen, die wordt uitgeserveerd en daarna de vraag of ik effe m'n tafel wil opklappen want we gaan landen. Tuurlijk joh, ik gooi het wel op m'n broek, dat ben ik namelijk gewend. Anyway geland op een heel klein luchthaventje, tassen waren er gelijk. We hadden een leuk klein hostel met een bar/restaurant ernaast.

Vanuit Phitsanulok wilden wij Sukhothai bezoeken. Dus wij zijn de volgende dag via de wasserette naar de bus terminal gegaan. In Bangkok hadden wij ook al een wasserette bezocht maar die vroegen 700 Baht voor ons wasje (21euro) en onze vrind in Phitsanulok wilde het wel doen voor 80 Baht. Maar goed, uurtje in de bus en daarna en pick-up geregeld om ons langs de oude ruines van Sukhothai te rijden. Het heeft wat weg van Angkor Wat (Cambodja) maar dan een stuk kleinschaliger. Was erg mooi. Eind van de dag bus weer terug en wat gegeten bij de stalletjes van de night market. Daarna heel snel inpakken want wij zouden de trein pakken rond middernacht (00:18) naar Chiang Mai. Dat inpakken is iedere keer weer een enorme klus. Alle kleding zit heel handig in aparte tasjes maar daarnaast hebben we nog 35.000 artikelen bij ons die we iedere keer weer inpakken en uitpakken, dus de hele tijd kwijt zijn. Al met al toch op tijd op het station, had die @#$ trein vertraging van 40 minuten. Geeft niks hoor...met een paar kinderen die al lang hadden moeten slapen. Terwijl wij zaten weg te kwijnen op het perron werden wij abrupt weer tot de orde geroepen toen Sophia een rat ontwaarde die als vrolijke Frans uit een regebuis bij het spoor kwam zetten. Dit was geen rat voor poesjes, dit leek wel een vlaamse reus. Een staart zo dik als mijn pols, maar het kan zijn dat ik nu lichtelijk overdrijf....

In de trein lag iedereen al te slapen met de gordijnen dicht. Het is namelijk niet het beginpunt waar wij opstapten. Dus als een stel ninja's slopen wij door het gangpad naar onze stapelbedden. We hadden drie bedjes geboekt: Mark, Sophia en Leyla. Leyla was niet van plan om in een eigen bed te liggen dus dat werd een vrij kostbaar bagagerek. Yasmin dacht ondertussen: wat gezellig hier laten we gaan rellen! Die ging het hele bed door en lekker op het raam staan rammen. Uiteindelijk viel dan toch iedereen in slaap, hebben we als roosjes geslapen en kwamer we 's morgens vroeg aan in Chiang Mai.

We hadden weer een prachtige kamer in een boutiqe hotelletje. Sophia weet het wel te organiseren. Die dag lekker rustig aan gedaan. Heerlijk bij het zwembad, op een bedje, krantje op de tablet, zonnetje op je bol en......Leyla die haar zwembroek staat vol te duwen in het zwembad. Fijn! Te lang op een ligbed is ook niks. Avonds hadden wij de briefing van de fietstour. Bedrijfje wordt gerund door een Belg en die houdt wel van een kletspraatje. Tussen de uitleg over de fietsen en de route besprak hij gelijk de hele wereldpolitiek. Na deze vrij lange briefing nog snel wat gegeten op de night market van Chiang Mai. Wij moesten namelijk nog inpakken en tegelijkertijd vier fietstassen vullen met de essentiele zaken voor drie dagen fietsen. Dat is uiteindelijk gelukt al wisten we absoluut niet meer waar we wat hadden gestopt.

Gisteren werden wij opgehaald en gedropt bij het vetrekpunt. Vanaf daar gingen we een route fietsen van 43km. Leyla achter mij op een eenwieler die aan mijn fiets vastzit en Yasmin in een wagentje achter Sophia. De route is volledig uitgestippeld en gaat op afstand. Dus bij 12,3 ga rechts bij de tempel en bij 15,6 ga rechtdoor over de kruising etc. Neemt een paar kilometer om de slag te pakken te krijgen maar dan gaat het verder vanzelf. Onderweg kom je in het echte Thailand. Geen toeristen, een oogverblindend mooi landschap. Mensen zwaaien naar je omdat we nogal een bezienswaardigheid zijn met de kinderen op de fiets. Fantastisch! Na 43km om 16.30 kwamen we bij een prachtig resort aan, dat zit allemaal in het arrangement. Om 19.30 lag de hele familie te ronken, we waren helemaal kapot.

Vandaag de tweede dag gefietst. Wederom 43km. Vanochtend bij het opstappen voelde het alsof we vannacht ieder 40 stokslagen hebben gekregen op ons achterwerk. Goeie genade, hoe doen wielrenners dat? Onderweg wederom prachtig en vandaag ook berg etappes. Nou ja, heuvelachtig... in ieder geval voldoende op helemaal stuk te gaan en ook nog eens bij 40C. Het drinkwater is niet aan te slepen. Zitten eten als een stel dijkers bij een mooie hotspring. Toen nog 20km, dat valt tegen. We fietsen gemiddeld 15km/uur maar uiteindelijk haal je dat niet continue. Dan moet Yasmin een koekje, dan moet er weer water gekocht worden, dan moet Leyla, alias kraantje lek, weer eens plassen...oh nee, grapje ik hoef toch niet (als je d'r boven het struikgewas houdt).
Ook vandaag weer aangekomen om 16.30 in een prachtig resort. Lekker met ons viertjes gezwommen, kindjes vinden het allemaal schitterend. Morgen de laatste rit van ca. 50km en daarna kijken we weer even verder wat we doen. Eerst bijkomen net buiten Chiang Mai in een hotel aan de Ping rivier.

Groetjes, Mark, Sophia, Leyla, Yasmin.

• 16 November 2015 - 16:10

Michelle:

De fietstocht klinkt geweldig! Super avontuur :-) Groetjes!

• 17 November 2015 - 09:24

Irene:

Hallo, max en ik hebben genoten en gelachen om jullie verslag, we hadden wel om een hoekje willen kijken. Mark je kan het heel goed verwoorden. Vakantie het blijft afzien!.
    Hebben ze daar geen elecktrishe fietsen?.
    Hier alles o.k. Brigitte was gisteren jarig, kopje thee daar gedronken, was gezellig.
    Nog een fijne vakantie.

Lieve groeten en kusjes,

Max en Irene.

• 20 November 2015 - 18:09

Machteld:

Ontzettend leuk om jullie avonturen te volgen (en vooral ook erg grappig)!
    Respect dat jullie zo'n rondreis met twee kleine koters maken! Al had Sophia mij op jullie dag van vertrek bijna weten te overtuigen dat we Landal best eens kunnen inwisselen voor zo'n soort reis, mij niet gezien (en Kevin denk ik ook niet) :-) Stoer van jullie!
    Heel veel plezier nog! Geniet van elkaar, al het moois daar en het lekkere weer!
    Liefs Machteld (Kevin en Philou)