Salt lake city-Idaho-Grand teton en Yellowstone - Reisverslag uit Riverton, Verenigde Staten van Soof - WaarBenJij.nu Salt lake city-Idaho-Grand teton en Yellowstone - Reisverslag uit Riverton, Verenigde Staten van Soof - WaarBenJij.nu

Salt lake city-Idaho-Grand teton en Yellowstone

Blijf op de hoogte en volg Soof

28 Mei 2014 | Verenigde Staten, Riverton

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat we een verslagje hebben gepost, we zaten de afgelopen vier dagen in de natuur, zonder bereik en zonder wifi. Vandaar.
Vorige week woensdag zijn we naar Salt Lake City gereden vanaf Moab. Toen we daar op de rondweg reden zagen we een billboard van een outlet center. Konden we natuurlijk niet laten schieten. Met tassen vol en zakken leeg neergestreken bij Applebees voor het diner. Daarna moest er toch echt een campingplek geregeld worden. Die bleken vrij prijzig, wat ons deed besluiten om een motel te pakken. Wat een goed idee! Heerlijk groot bed, douchen zonder dat de watertank vol raakt. Keurig motel redelijk in het centrum van Salt Lake City. Downtown op loopafstand. En er zat nog ontbijt bij ook. Dat bleek niet zo veel soeps. In het gezelschap van een aantal crackhoofden en ander onder capuchontruien verborgen gespuis konden we een wafel eten. Toch gedaan want we hadden er immers voor betaald (Nederlander hè). Daarna camper laten staan en de stad ingelopen. Leuke compacte stad. Paar malls bezocht, lekker gewandeld en even naar de kerk van de mormonen gelopen. Salt Lake City is de stad van de mormonen. Fraai bouwwerk maar erg steriel, Disney-achtig. Nog even geluncht bij Cheescake Factory. Had Sophia al even naar uitgekeken. Viel zeker niet tegen.

Na het bezoek aan de stad hebben we de camper weer gepakt en zijn verder gereden naar Idaho Falls. Prachtige rit door het landschap van de staat Idaho. Het plaatsje is verder een onbeduidend plaatsje wat toevallig op onze route ligt naar Yellowstone. Wel een leuke camping uitgekozen, veel groen. Volgende dag (vrijdag) even naar de watervallen gereden (Falls). Bleek best mooi, was echter kunstmatig tot stand gebracht na de aanleg van een waterkracht centrale. Daarna inkopen doen voor de zoveelste keer bij Walmart en weer op pad. Het idee was om naar een camping te rijden in Jackson Hole. Eenmaal daar bleek het plaatsje wel leuk te zijn, maar was er geen camping. Toen hebben we een camping geboekt midden in de natuur, midden in Grand Tetons National Parc. Schitterende omgeving, besneeuwde bergen, bossen, strakblauwe meren. Met de camper midden in het bos, tussen de beren. Dat wordt overigens heel serieus opgevat. Overal wordt je gewaarschuwd voor beren, welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen en hoe te handelen als je tegen een beer oploopt. Met samengeknepen billen hebben we die avond bij ons zelfgemaakte vuurtje gezeten, maar gelukkig geen beer die een marshmallow kwam halen. Overdag hebben we wel een grizzly gezien.

Zaterdag de rugdrager weer tevoorschijn gehaald en twee mooie wandelingen gemaakt in het Parc. Onderweg nog een kerel tegengekomen die met een filmcamera stond te posten. Hij maakt een documentaire over een grizzly met twee welpen. Ze zouden zich erg veel ophouden in het gebied waar wij nou net liepen. We zijn even bij hem blijven hangen in de hoop dat de beren zouden opdagen, maar helaas. Na de wandelingen weer verder gereden, zo Yellowstone in. Alleen de duurste campground had nog plaats voor ons. Wij waren al lang blij dat er een plekje was, anders hadden we het park weer uit moeten rijden. Camping ligt op circa 2000 meter hoog en er lag nog volop sneeuw. Was gelijk te merken aan de temperatuur die 's avonds hard oplaag ging. Volgende dag hebben we de zuidkant van het Parc bezocht. Dat doe je met de camper en je stopt bij de aangegeven uitkijkpunten voor slechts een uitkijkpunt of in een aantal gevallen een wandeling. Schitterende dingen gezien. Allerlei hotsprings met de meest mooie kleuren van mineralen en bacterien. De meest bekende geiser: old faithful. Het park is sowieso prachtig om doorheen te rijden, heel divers en heel vooral heel groot. Daar kan je twee weken doorbrengen. Ook wild gezien, voornamelijk Elks en Bisons. Bij de eerste de beste Bison ben je natuurlijk zo hyper dat je bijna een kettingbotsing veroorzaakt om er vervolgens acher te komen dat ze even verderop in groepsverband een potje staan te grazen. Wel heel mooi, ook volop jonge bisons. We hadden bij de eerste camping gelijk maar een camping aan de andere kant van het park geboekt. Daar bleek zondag op maandag plaats te zijn, dus gelijk geregeld. Aan die kant van het park bleek het veel minder koud, was het veel groener en hebben we weer eens kunnen BBQen. We hadden niet heel veel eten ingeslagen toen we richting Grand Tetons en Yellowstone reden maar gelukkig hadden we nog wel een en ander in 'huis'. Ondanks dat er wel winkels in het park zijn, iets normaals te eten of koken kan je er niet kopen.

Die maandag hebben we de noordkant van het park bezocht. Fraaie watervallen, modderpoelen (net kokend cement) en Mammoth hotsprings. Het is een ontzettend mooi park, je komt ogen te kort. Ook weer beren gezien, een grizzly in de verte en een zwarte beer van vrij dichtbij. Qua weer hebben we het enorm getroffen, 's nachts is het weliswaar erg koud, overdag was het prachtg weer. En dat is geluk hebben, de afgelopen drie jaar zaten ze in Yellowstone diep in de sneeuw eind mei. Qua drukte viel het ook reuze mee, alleen wel veel toeristen uit India en China. Met name de chinezen zouden nog bepaalde beleefdheidsnormen mogen aanleren. Ongelofelijk! Wij hadden het al eerder meegemaakt maar hun onbeschoftheid kent werkelijk geen grenzen. Het lijkt alsof ze altijd bang zijn dat het eten op is of dat de bus zonder hun vetrekt. Het gevolg is dat ze de hele tijd tegen je opbeuken, in je nek zitten te hijgen en voordringen. Maar goed, we hebben deze dag weer afgesloten op de eerste camping die we hadden, die ligt namelijk op de route van onze volgende stop.

Dinsdag vertrokken naar Riverton. Best wel een stuk, zo'n vier uur. Dit plaatsje ligt op de route naar onze eindbestemming Denver. Wederom een mooie rit door het landschap van Wyoming. Een tussenstop gehouden in Cody, voor de nodige beweging en de broodnodige inkopen. Na vier dagen natuur is alles wel zo'n beetje op. Onderweg nog een vreselijke stortbui met rukwinden, dat is wel ff lastig met een camper. Maar verder bevalt het camperen en de camper uitstekend. De mensen zijn ook overal even vriendelijk en hebben altijd zin in een kletspraatje.

Vandaag woensdag rijden we richting Cheyenne, laatste stop voor Denver. We kijken wel hoe ver we komen, het is aardig wat kilometers....

Groetjes,
Mark, Sophia en Leyla.

• 28 Mei 2014 - 19:34

Irene:

Hallo, mooi verslag, het begint alweer op te schieten voor jullie, hebben jullie al een nieuwe knollie gevonden voor Leyla?. Jullie eten er goed van!!.
    Nog fijne dagen, alles goed hier.

Lieve groeten, kusjes Leyla.