Flores / Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Soof - WaarBenJij.nu Flores / Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Soof - WaarBenJij.nu

Flores / Tikal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Soof

29 November 2011 | Guatemala, Flores

Hola,

Zondag weer een reisdag. Het zou zes uurtjes nemen van Antigua naar Rio Dulce. Eerst een minibusje naar Guatemala City daarna een 1e klas bus. We werden stipt om 9h opgehaald. Netjes op tijd en dat is verdacht. De mensen hier houden zich aan geen enkele afspraak dus waarom nu opeens wel? Lijkt Azie wel. Maar we hadden al snel beredeneerd dat het natuurlijk moest aansluiten op de volgende bus....

Wat een domme redenatie van ons. Eenmaal in Guatemala City ging het minibusje eerst nog even naar een andere busterminal city om mensen af te zetten, vervolgens nog effe langs het vliegveld om tenslotte onze busterminal op te zoeken. Rit zou een uurtje duren, enfin wij hadden onze volgende bus om 11h30! Ze hadden het weer gepresteerd om 2,5u over een rit van 1 uur te doen. Nou ja, we zijn er maar overheen gestapt. Vervolg van de reis klopte wel aardig. Net voor donker in Rio Dulce (oosten van Guatemala).

Veel reizigers gebruiken dit plaatsje als tussenstop naar Flores (ivm Mayastad Tikal). Wij ook. Het stadje zelf is een knooppunt voor truckers, heel smerig en lawaaig. Het is een weg met eetstalletjes en winkeltjes aan weerzijden waar de vrachtwagens met een enorme roetwolk doorheen trekken. Eet smakelijk! Het plaatsje heeft tevens een haven waar veel zeilers binnenkomen.

De volgende dag was het een beetje bewolkt. We besloten naar de El Paraiso waterval. Betreft een thermische waterval dwz zeggen het komt als badwater omlaag. Hier waren we wel aan toe na een paar koude douches. Eerst nog ernaar toe. Een 12-persoons minibusje, maar u raadt het al, er kunnen er ook 22 in. Leek een Wedden Dat record poging en is nog gelukt ook.

Daar aangekomen eerst een stukje lopen door de bush op zoek naar het warme water. We kwamen al snel een mannetje tegen die ons de biljetten uit de zak ging kloppen. Alles moet betaald worden. We bleken de enige te zijn. Super relaxt. Schitterende waterval omringd door jungle en heerlijk heet water.

Verder is er niets te doen in Rio Dulce dus besloten we vandaag onze weg te vervolgen. 9h15 klaar om de bus te pakken naar Flores. Helaas een 2e klas bus maar dat was in de ochtend de enige optie. We schrokken ons wezenloos van alle mensen die met deze bus mee moesten. Het gangpad stond drie rijen dik, alle plaatsen vergeven en alle wachtenden op straat moesten er nog bij. Nu wat geduw en gepor waren wij het zat en zijn wij ook maar even gaan duwen en heeft Sophia ons de bus ingeluld met bovendien nog twee zitplaatsen ook. Sophia is immers zwanger en dan mag je niet staan, de aanstaande papa ook niet. Leek een goeie move tot de motor uitviel. Wat nou weer?!

Motor deed helemaal niets meer. Druk heen en weer geschreeuw, de chauffeur die driftig met een roestige schroevendraaier liep te zwaaien, maakt allemaal niets uit. Opeens kwam iemand op het idee om een andere accu te plaatsen, na 2 uur!! Zoals jullie kunnen lezen moet je geduld hebben als je in Guatemala reist, gelukkig hebben wij dat in zeer ruime mate ;-)

Maar goed, we zijn aangekomen in Flores na 3,5u. We hebben ook al een hotel en morgenvroeg gaan we naar de Mayastad Tikal. Deze moet heel bijzonder zijn. Laat je niet misleiden door onze ongemakken met de bussen, wij vermaken ons opperbest en genieten volop.

Hopelijk met jullie ook alles goed.
Groetjes,
Sophia en Mark.

PS hopelijk gaat het weer wat beter met Daniek.

• 30 November 2011 - 07:55

Irene Cabri:

Hallo, wat fijndat het allemaal goed en niet te snel gaat!!. Hier alles goed, ook de katjes zijn zeer aanhankelijk.
    Lieve gr. Max en Irene.

• 02 December 2011 - 14:59

Shira:

Tikal is zeker erg mooi!
    Zijn jullie beide weer volledig opgeknapt?
    Daniek inmiddels wel, door de antibiotica kuur.

Liefs van ons vieren