Koloniaal Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Soof - WaarBenJij.nu Koloniaal Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Soof - WaarBenJij.nu

Koloniaal Campeche

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Soof

16 November 2011 | Mexico, Campeche

Hola,

Wat vooraf ging... Gisterenochtend zijn we vroeg naar Chichen Itze gegaan. Circa 08h30 hebben we de shuttle van het hotel genomen. Nou ja, de shuttle bleek een Peugeot Boxer bestelwagen met een tuinstoel achterin voor ondergetekende. Ach ja, het is beter dan lopen. Eenmaal daar bleek dat we inderdaad alle toeristen voor waren. Heerlijk rustig hebben we alles kunnen bekijken en fotograferen. De verkopers van toeristische meuk waren nog aan het opbouwen en lieten ons met rust. Zeer de moeite waard, met name natuurlijk de grote pyramide. Toch ben je er met twee uurtjes wel doorheen.

Daarna teruggekeerd naar ons hotel om nog even te internetten en een bus te pakken naar Merida. Die zou vertrekken pal voor ons hotel. Na een hotel geboekt te hebben via internet zijn we netjes aan de kant van de weg gaan staan om te aanschouwen hoe die beloofde bus met een pestgang aan ons voorbij scheurde. Gelukkig waren de mensen van het hotel zo vriendelijk om ons naar een busstation te brengen. Ik (Mark) kon weer plaats nemen in mijn zetel achterin de bestelwagen.

Bus deed er circa 2,5 uur over naar Merida. Leuk hotel in koloniale stijl uitgezocht in hartje centrum. Fraaie binnenplaats, stijlvolle kamers. 's Avonds een stuk gewandeld door het drukke centrum van Merdida. Echte Mexicaanse stad en heel druk qua mensen en verkeer.

Volgende dag zouden we na het ontbijt gebruik maken van de gratis city tourguide. Ontbijt bleek een trieste bedoening. Piepschuim bordjes, plastic messen en op de vraag van Sophia of er misschien een theezakje was om in het hete water te dopen, kregen we slechts een afgemeten: NO TEA! Enfin, er zat een echte koffiebar om de hoek, daar maar even een bakkie leut voor de schrik.
Om 9h30 begon de tour. Verwachtingsvol stonden we voor het gemeentehuis klaar om alle historie tot ons te nemen. Dat liep anders. De gids deed een rondje stadsplein in onverstaanbaar engels en had daar circa 2 uur voor nodig. Daarnaast probeerde hij uit alle macht boven het verkeer uit te schreeuwen wat ertoe leidde dat Sophia van schrik de camera liet vallen. Deze was gelijk ontzet. Op dat moment waren we de tour inclusief de guide wel even zat. We zijn onmiddellijk na het einde op zoek gegaan naar een fotozaak. Was niet te vinden maar wel een winkel met achterin een werkplaats waar televisies werden gerepareerd. De oude baas aldaar had in no time onze camera weer gefixt!

Vervolgens hebben we geluncht op de plaatselijk markt van Merida. Leuk om te zien deze typische markt. Een enorm doolhof van straatjes en steegjes met stalletjes. Hierna hadden we eigenlijk alles wel gezien in Merida en besloten we de bus te pakken naar het plaatsje Campeche.

En daar zitten we nu. In onze hotelkamer met de mini-laptop met WiFi een verhaaltje te tikken. Het is een heel fraai stadje dat op de Unesco world heritage lijst staat. Karakteristiek zijn alle gekleurde geveltjes in het oude centrum. Zojuist wat rondgelopen en gaan morgen ook nog even rondkijken alvorens af te reizen naar Palenque....

Groetjes uit een bloedheet Mexico.
Sophia en Mark.

• 16 November 2011 - 09:24

Herman:

Hoi Mark en Sophia,

Klinkt erg leuk en vooral avontuurlijk. Hoe is de sfeer verder in Mexico? Je hoort over het algemeen niet zulke positieve dingen via het nieuws in Nederland de laatste jaren. Merk je daar uberhaupt iets van? Hebben jullie nog een paar daagjes op het strand liggen in de planning? Ik wens jullie heel veel plezier de komende tijd!

Groet,

Herman

• 16 November 2011 - 10:42

Irene Cabri:

Hallo wereldreizigers!!, zo maak je heel wat mee!!, heel leuk om te lezen wat jullie allemaal overkomt, voor jullie soms minder leuk!.
    Net terug v/d katjes gaat goed met ze.

Lieve gr. have fun, a la proxima ves.
    M. en I.

• 16 November 2011 - 11:31

Stefan:

Hé globetrotters,
    Vergeten jullie vooral niet om de mexicaanse specialiteiten te proberen als de Bocado en de Mexicano.
    Groet uit een wat koud Nederland.
    Stefan

• 17 November 2011 - 11:45

Mapa:

Lieve Sophia en Mark,
    Fijn om jullie te kunnen volgen op de reis met veel verrassingen. Is de hitte te dragen in Mexico? De Maya ruïnes hebben jullie gelukkig goed kunnen bekijken. Lag het erg verscholen, zoals de Inca nederzetting in Peru? Hier is alles ok, alleen koud. Sophia, lukt het reizen voor jou, let goed op jezelf. Verder nog een fijne reis gewenst. Liefs Pa en Ma.

• 17 November 2011 - 17:36

Liza:

Joehoe, dat klinkt goed allemaal zeg. Jullie hebben al een hoop gezien in de eerste dagen, leuk hoor. Gelukkig ook geen kans om ziek te worden van oude malarones... ;-) Geniet ervan, hier hebben we alweer mogen krabben. Groetjes Liza