Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Soof - WaarBenJij.nu Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Soof - WaarBenJij.nu

Palenque

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Soof

17 November 2011 | Mexico, Palenque

Bienvenido a Palenque,

We zijn in Palenque! We moesten gisteren na het ontbijt snel schakelen toen bleek dat de bus van Campeche naar Palenque al om 11uur zou gaan en daarna pas weer om middernacht. Het is een mooi stadje maar dat zou iets te lang worden. We hadden het gezien dus op naar het volgende.

Weer een 1st class bus geboekt, wat overigens erg goed geregeld is. De stations werken met een systeem a la een vliegveld en de bussen zijn heel netjes. Enfin totaal 6 uur met deze bus. Ging prima. Onderweg een filmpje kijken op de laptop en het landschap werd ook steeds mooier. Van vlak en droog naar tropisch, bergachtig en groen. We zijn onderweg naar Palenque omdat daar zeer beroemde ruines te bezichtigen zijn.

Eenmaal aangekomen zijn we met een taxi naar ons geboekte hotel gegaan. Taxi chauffeurs gedragen zich erg netjes, al de hele vakantie. Geen gedonder over geld, veelal vaste tarieven, je weet precies waar je aan toe bent.

In het hotel ging het een beetje mis. Het bleek meer een hostel dan een hotel. Op zich geen probleem maar we betalen relatief veel voor deze kamer. Het was het allemaal net niet. Een airco die na inschakelen het geluid produceerde van een Oost-Duits diesel agregaat, een WC die niet volloopt, water wat niet warm wil worden en als het warm is stopt het water spontaan. Waar Mark vanochtend achter kwam met zijn haar vers in de shampoo. Inmiddels vier monteurs en drie kamers verder zijn we maar een hapje gaan eten.

Het is een leuk ietwat rommelig dorpje. Goed tentje uit de lonely planet gehaald. Typisch mexicaans eten. Een stoofpot met een hele kip en verse groentes, genoeg voor een weeshuis. Erg lekker. Het eten is trouwens erg wisselend in Mexico. Vaak is het vlees veel te ver doorgebakken en is het moeilijk om alle tortilla gerechten uit elkaar te houden. De Mexicaan daarentegen weet precies wat alles is, daar neemt hij dan ook een overvloed van. De Mexicaan is nogal gezet. Anyway het eten hier was goed.

Vandaag vroeg opgestaan om naar de ruines te gaan. Eerst ontbeten in het tentje van gisteren nadat we het ontbijt van het hotel hadden afgekeurd. Dat leek helemaal nergens op, van alles te weing. Daar kunnen wij drieen niet op teren.

Taxi zette ons af in Palenque. Was heerlijk rustig, vrij weinig toeristen. Uberhaupt zien we weinig toeristen. De tempels waren werkelijk schitterend. De jungle-achtige omgeving maakt het helemaal af. Het leuke is dat je de meeste tempels nog mag beklimmen. Prachtig uitzicht, wel zwaar met de hitte. Hier hebben we ongeveer twee uur rondgelopen, het is niet zo enorm groot. Daarna nog het museum bezocht alwaar zich een replica bevindt van de sarcofaag van Pakal. Toen weer terug naar het dorp, waar we nu zitten en verder gaan relaxen. Net ons eerste buitje gehad, kort en hevig.
Morgen reizen we verder richting San Christobal de las casas (richting grens Guatemala). Schijnt dat op deze verbinding nog wel eens ongeregeldheden plaatsvinden dus we zullen op onze hoede zijn. Verder voelen we ons absoluut veilig in Mexico. De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. En met ons Spaans komen we natuurlijk net even verder.

Jullie gaan het weer lezen..

PS bedankt voor de reacties, altijd leuk om te lezen.

PS voor een paar foto's volg deze link:

(De link doet het nu wel Shira)

Hasta Luego.Sophia y Mark.

• 17 November 2011 - 20:50

Hola:

Lo siento ... dat ik niet eerder heb gereageerd, klinkt erg leuk allemaal, zou zo willen aansluiten ;-), veel plezier en goede reis ! Erik

• 17 November 2011 - 20:53

Shira:

Klinkt allemaal erg goed en herkenbaar!
    De link naar de foto's werkt niet (bij mij).

Geniet van de mooie weken die nog gaan komen!

X Shira

• 18 November 2011 - 07:56

Klaas Karel Kwak:

neem de boot in het nabij gelegen Chiapas de Corzo door de ravijnen van Canon del Sumidero.

• 19 November 2011 - 21:04

Stefan:

De link voor de foto's doet het hier in Leiden niet, wellicht in Megico wel?
    (kan ook het bier zijn)

Doe ze allen maar de groeten daar.

Hasta la vista. Stefan