San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Soof - WaarBenJij.nu San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Soof - WaarBenJij.nu

San Cristobal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Soof

21 November 2011 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hola,

Het is nu 6h15, nog enigszins slaapdronken, schrijven we weer een stukje in afwachting van ons vervoer, of niet....

DE afgelopen dagen hebben we doorgebracht in San Cristobal de las casas. Een prachtig plaatsje op circa 2100 meter hoogte. Het is een schitterend stadje met mooie huisjes, leuke restaurantjes en koffiebarretjes. Heel sfeervol, een van de leukste plaatsjes waar wij zijn geweest. Trekt veel hippies en kunstenaars, veel mannen met baarden in paars pak met trommel.

Na aankomst hebben we hebben we eerst een leuk hotel geregeld. Is een hele mooie hacienda voor een schappelijke prijs. Allemaal te danken aan de taxichauffeur. Daarna stadje verkend en lekker wat gegeten en gedronken in de namiddag zon. Voor het eerst komen we tarrasjes tegen deze vakantie. Rond zessen is de zon weg en wordt het hier koud, ca. 13 graden. Hele omslag.

Dag erop zijn we een authentiek dorpje gaan bezoeken: San Chamula. Eenmaal daar stond er erg veel politie met naar wij dachten een traangas geweer. Er bleek een soort demonstrattie aan de gang. We begrepen het niet helemaal en wij houden wel van een goeie rel en liepen nog een stukje verder tot ons duidelijk werd gemaakt dat we beter konden vertrekken omdat het niet veilig was voor ons. Je voelde ook de spanning. De massa begon te bewegen en er werd geschreeuwd en opeens gerend. We zijn maar omgedraaid, wel een grappig dorpje overigens. Die middag zijn we naar de markt van San Cristobal gegaan. Dat was prachtig. Alle locals verhandelen daar hun etenswaar, groente, fruit, vlees, duizenden dooie kippen etc.

Gisteren zijn we naar de Sumidero Canyon gegaan. Zelf wat geregeld met lokale busjes i.p.v. een georganiseerde tour. Je gaat met een speedboot door een kloof, tot een kilometer hoog. Het duurt zeker twee uur en is erg mooi. Het barst er van de gieren. Nog een klein incidentje toen we mochten instappen. Wij stonden achteraan en mochten als laatste de boot in met als gevolg dat er nog twee stoeltjes ver van elkaar vandaan over waren. Er zaten ook mensen alleen maar weigerden resoluut zich te verplaatsen. Hoop geschreeuw en gebrul maar wij gaven ook niet toe. Dat werd dus de volgende boot, gelukkig slechts 20 min. later en nog een betere boot ook, met minder mensen. Je hoeft niet alles te pikken, toch?

Vandaag staat ons vetrek gepland naar Guatemala. Gisteren wilden we een busje gaan regelen toen ons gemeld werd dat Guatemala vandaag geblokkeerd is ivm politiek gedoe. Dwz geen reis er naar toe. Bovendien is Mexico dinsdag geblokkeerd ivm politiek gedoe. Dat stuurt onze planning in de war. Anyway, er is een tour agency die er wel vetrouwen in heeft en die komt ons zo om 7h vertellen of het gaat gebeuren of niet. We zijn ietwat gespannen....

Jullie gaan het weer lezen!!

Hasta luego!!!

• 21 November 2011 - 14:14

Irene Cabri:

Hola, leuk om weer wat te horen, hoop dat het gaat lukken vandaag voor julie. Ook daar gerommel onder de bevolking!!.
    Een goede reis nog.

Liefs, Do, Ko, Max en Irene.

• 21 November 2011 - 19:12

Stefan:

Was het Jochem met z'n paarse broek en trommel.

Groet,
    Stefan

• 21 November 2011 - 21:10

Tante Miranda:

Hylarisch die verslagen van jullie! Lees met veel plezier! Geniet ervan hoor. Hier staat het verkeer al een paar dagen vast door de mist.. En zit in m'n remy in Apeldoorn ook niet echt gezellig. Dikke xxxx!