4000 Islands - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Soof - WaarBenJij.nu 4000 Islands - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Soof - WaarBenJij.nu

4000 Islands

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Soof

25 November 2010 | Laos, Vientiane

Zijn we weer... Eergisteren lekker door de stad Ventiane gefietst, bekende stupa bekeken, de arc de triomphe gepasseerd. Heerlijke voet-en been massage genomen als afsluiter. Daarna nog wat gegeten voor de grote busreis naar 4000 Islands ging beginnen.

19:15 werden we netjes opgehaald bij het hotel. Kleine mannetjes liepen ons op te jutten om het busje in te stappen. Drukte alom. Sophia dacht: dit gaat allemaal te makkelijk. Wat nou als ik de bustickets zoekmaak? Zo gezegd, zo gedaan. Na het droppen op het busstation begon het grote gevecht om de buskaartjes. Uitsluitend onbegrip was er voor ons weggelegd.Iedereen liep weg, speelde voor gekke Henkie. Dat werden we al snel zat dus hebben we een tandje bijgezet en onze chauffeur bijna aan z'n haren erbij getrokken. Net zo lang doorgedramd tot we in onze slaapbus stonden. Daar weer geemmer, gelijk de kop ingedrukt en een bed geconfisqeerd. Zo, geen gedonder!

Bed bleek toch wat veel gezegd. Was een twijfelaar met een tuinstoelkussen. Vrij hard inderdaad.
Enfin, wij op pad om 20:30, filmpje gekeken op de portable DVD en daarna maar proberen om een tukkie te doen. Viel niet mee maar rond 12-en waren we dan toch in slaap. Vervolgens vond de chauffeur het nodig om om 01:15 de bus weer ergens stil te zetten op een lawaaige markt\station. Weer klaarwakker. Van slapen is weinig gekomen. Rond 06:30 aangekomen in Pakse, de tweede grote stad in Laos in het zuiden. Daar allemaal eruit, uurtje wachten, ruzien over de tickets voor het volgende busje en weer verder. Klein busje maakte eerste tientallen tussenstops en ging daarna richting onze eindbestemming. Daar arriveerde we om 11:00. Toen nog een klein bootje genomen naar eilandje Don Kong. He he wat een trip.

Don Kong is het grootste eiland in de Mekong rivier. Gisteren lekker rustig aan gedaan, even rondgewandeld door de rijstvelden. Het is hier prachtig en heel stil.
Vandaag een tourtje geboekt voor een paar watervallen waarvan een de grootste van ZO Azie en hopelijk het spotten van de zeldzame Irrawadi zoetwater dolfijnen. Er leven nog slechts ca. 50 van deze beestjes. Hiervoor gaan we zelfs een stukje Cambodja in.

Morgen hebben we vroeg de bus om Laos te verlaten richting Pnomm Penh. Veel indianenverhalen over deze busreizen. We gaan het wel zien, lang duurt het sowieso. Maar ook dat hoort er bij. We genieten met volle teugen, al veel gezien en gedaan. Laos is fantastisch.

Groeten,
Sophia & Mark.

• 26 November 2010 - 15:08

Stefan:

Leuk hé al dat reizen met openbaar vervoer, en volgens mij gaat het toch echt makkelijker met een ticket. Jullie hebben straks vakantie nodig om uit te rusten van de vakantie. Nog veel plezier. Evel Lednewz.