Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Soof - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Soof - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Soof

28 November 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo Allemaal,

Tijdens ons laatste verslagje zaten we midden in onze excursie, even tijd te doden achter het internet. We zaten wat lang bij de eerste waterval (4 uur). Wel een mooie waterval. We hebben een beetje rondgefietst op het eilandje Don Khon. Daarna gingen we weer verder naar de dolfijnen. Was nog een hele trip over water en over de weg. Eenmaal daar, zaten we inmiddels in Cambodja, werden we op een strandje gezet en moesten we afwachten of de dolfijnen zich zouden laten zien. En jawel, we hebben ze gezien. Wel een beetje ver weg, het hadden ook cambodjanen met een rubber vin op hun rug kunnen zijn....

Daarna zouden we naar de tweede waterval gaan maar het werd al aardig schemerig. Dat kwam er dus ook niet meer van. Slechte planning van onze Laotiaanse vrinden. Dit konden wij natuurlijk niet over onze kant laten gaan dus we zijn maar even de discussie aan gegaan met de baas van onze guesthouse die ons ook deze kaartjes had verkocht. Beetje steggelen en aangegeven dat we ons bekocht voelden voor alleen een boot- en bustripje. Uiteindelijk ging hij overstag en gaf ons 10.000 kippies (10 euro) teruggekregen, een derde van de aanschaf. Kwam erg goed uit want onze kipjes waren bijna op. KIP = de munteenheid in Laos.

Volgende dag de bus genomen om 09:30 naar Phnom Penh. Alles ging gesmeerd, werden netjes bij het eiland opgehaald, alles op tijd. Wel een poosje bij de grens moeten wachten op de visa. Kwam nog even een 'arts' de bus in om je te tempen. Gelukkig niet op de gebruikelijke manier... maar met IR temp meter op je wang. Kosten $1 pp.
In totaal waren we voor het visumcircus $29 pp kwijt. En we gingen weer verder. Het verschil met Laos was al snel te merken. Veel vlakker land, wel mooi groen. Meer mensen, karige hutjes en een enorme puinhoop. De cambodjaan gooit alles over z'n schouder op de grond. Het is een grote vuilnisbelt.

's Avonds rond 21:00 aangekomen in het centrum van Phnom Penn, het was inderdaad een erg lange rit. Bus uitkomen ging niet zonder slag of stoot, er stonden tientallen Tuk Tuk drivers elkaar te overschreeuwen. Wij hebben ons een weg gebaand met onze rugzak als stormram door de meute om ons hotel op te zoeken. Wij hadden al geboekt. Onze Tuk Tuk driver was waarschijnlijk net gestart met dit beroep, hij kon het hotel natuurlijk niet vinden. Maar dat gewoon zeggen, ho maar. Dat doet een Aziaat niet. Altijd ja knikken. Uiteindelijk dan toch gevonden. Leuk hotel in een wat sloppenachtige wijk.
Maar wij waren blij dat we een lekker bedje hadden.

Vandaag bijtijds opgestaan en na het ontbijt naar de Killing Fields gegaan. We hadden een goeie deal gesloten met een Tuk Tuk driver, hij zou ons voor $12 naar de Killing fields en de Toul Sleng gevangenis rijden. Killing Field is 15 km buiten de stad. Aldaar niet zo heel erg groot, natuurlijk wel indrukwekkend. Hier zijn de meest gruwelijke dingen gebeurd en dat gevoel krijg je ook. Daarna door naar de Toul Sleng gevangenis in een oude school in het centrum van de stad. Hier vonden de martelingen plaats. Wederom indrukwekkend.

Zitten nu even in het hotel te internetten. Buiten is het bloedheet, misschien wel de heetste dag van allemaal, geen zuchtje wind. We doen het rustig aan. Gaan waarschijnlijk vanavond naar de night market en misschien een massage. Zal wel weer lukken. Het plan is om morgen vroeg te vertrekken naar Siem Reap voor de tempels van Angkor Wat. Wordt vermoedelijk een busreis van 5-6 uur.

Hopelijk gaat het in NL ook allemaal goed met iedereen. We horen dat het bitterkoud is, daarom genieten we nog eens extra van de warmte...

Groetjes,
Sophia & Mark.

PS volg deze link voor wat foto's

• 28 November 2010 - 10:22

Piet V.:

Hoi,
    Prachtige foto,s maar wie is toch dat figuur achter die zonnebril.
    Geniet nog veel.

Piet V.

• 28 November 2010 - 11:59

Jeroen & Shira:

Leuke foto's!
    Het vriest vandaag ook overdag in Nederland!
    Dus genieten jullie nog maar even van de warmte daar!
    Sophia al van de uitslag af op haar benen?
    Groetjes van ons vieren X

• 28 November 2010 - 12:47

Irene:

Wat een prachtige foto's, ziet er geweldig uit.
    Die olifanten!!, wat een leukerds.
    Alles o.k. hier.
    Liefs van de katjes en mij.

• 28 November 2010 - 13:56

Miranda:

Hoi slatten!!! Klinkt weer leuk, moeten jullie in boekvorm uitbrengen! Ik vlieg woensdag naar Londen, en laat de kou nou alle records breken daar.. Vet vriezen en sneeuwen.. De zwaarste sneeuwbal van de afgelopen 17 jaar.. Laten we hopen dat het vliegveld nog open is.. Geniet van de warmte zou ik zeggen. X

• 28 November 2010 - 15:41

Stefan:

karig hutje?

• 28 November 2010 - 19:16

Erik:

Vandaag de hele dag aan het chauffeuren geweest (vrienden achterin auto), dat moet ik in Z-O Azië voorlopig maar niet proberen ... grtz Erik